Er zijn nogal wat mensen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis. Niet alleen in die van Nederland maar  in de  brede zin: zowel in tijdvakken als in gebieden/regio’s/landen.

Er is een grote hoeveelheid geschiedenis boeken verschenen over verschillende facetten en tijdvakken. Een aantal mensen – waaronder ik – vindt het plezierig, interessant en prikkelend om deze te lezen voor het kunnen duiden van ontwikkelingen in het verleden maar ook in het heden.

Het is stimulerend om na het lezen van een boek daar met een beperkt aantal mensen – die dezelfde interesses hebben – verder over te spreken. Ik heb daar nu enige ervaringen mee in een leesclub in Utrecht. Een bijkomend voordeel is dat je “een stok achter de deur” hebt om daadwerkelijk een boek te gaan lezen.

Het lijkt mij de moeite waard om na te gaan of in Maarssen (Stichtse Vecht) een “leesgroep” tot de mogelijkheden behoort. De formule is zo’n 6 a 7 boeken per jaar te lezen, daar over in klein gezelschap (max 8 personen) in huiskamerbijeenkomsten maximaal 2 uur op bijvoorbeeld een middag of een avond te discussiëren.

Voorafgaand aan een jaar (september – juni) kiest de groep welke boeken zij wil lezen.

Een brede maatschappelijke belangstelling helpt bij het verdiepen van de discussies, verschillende visies en meningen zijn meer dan welkom.

De groep kan zich laten faciliteren door Senia. Voor 34,50 per jaar ondersteunt Senia inhoudelijk de groepen met o.a. leeswijzers waarin beknopte samenvattingen van de boeken zijn te vinden geschreven door studenten van universiteiten. Mijn ervaring daarmee is dat ze zeer goed en inhoudelijk zijn geschreven.

Inmiddels is er een grote lijst van boeken waaruit gekozen kan worden.

Meer informatie over Senia vindt u op Senia.nl. (overigens beslaan de meer dan 1100 leesgroepen van Senia een breed spectrum van allerlei boeken van literatuur tot aan geschiedenis van filosofie tot aan muziek).

Mocht u belangstelling hebben neem dan contact met mij op. Wanneer er voldoende  belangstelling is (+/- 10 personen) dan beleg ik een bijeenkomst.

Aalko van der Veen

a.v.d.veen@planet.nl