Bibliotheek

Boekenbezit

De Historische Kring Maarssen heeft in buitenplaats Silverstein een uitgebreide verzameling boeken over de geschiedenis van Maarssen en omstreken. Dit is het grondgebied van de voormalige gemeente Maarssen met de kernen Maarssen-Dorp, Maarssenbroek, Tienhoven, Oud-Maarsseveen, Maarsseveen, Molenpolder en Oud-Zuilen en natuurlijk ook over de geschiedenis van de Vechtstreek.

Fotoarchief

De HKM bezit ook een uitgebreide (digitale) collectie historische foto’s over Maarssen e.o. en over de Vechtstreek. De collectie is op naam, onderwerp en thema te doorzoeken. Dit varieert van bouwwerken, straten en bedrijven tot personen en bijzondere gebeurtenissen.
Er wordt momenteel gewerkt aan de publicatie van een voor iedereen via internet toegankelijke HKM-beeldbank met een grote hoeveelheid foto’s, films en documenten.

Documentatie

Naast boeken en foto’s als informatiebronnen, beschikt de het HKM-archief  over een documentatiesysteem waarin een grote diversiteit van andere informatiebronnen is ondergebracht, zoals  krantenartikelen, gemeentegidsen, kopieën van (artikelen uit) tijdschriften, gemeentelijke documenten, et cetera. Dit systeem is eveneens op onderwerp en thema te raadplegen. Naast de thema’s genoemd onder het fotoarchief, wordt binnen het documentatiesysteem bijzondere aandacht besteed aan: het Jodendom in Maarssen e.o. en aan Maarssen ten tijde van W.O. II.

De Historische Kring bezit ook een aantal archieven van (voormalige) bedrijven in Maarssen en omstreken, bij voorbeeld het archief van de veevoederfabriek UTD en van de Coöperatieve Landbouwvereniging “Maarssen” uit 1911. Deze archieven zijn en worden geïnventariseerd om raadpleging en onderzoek mogelijk te maken.
Link naar catalogus HKM

Leden van de Historische Kring Maarssen kunnen vanzelfsprekend bibliotheek, fotoarchief en documentatie raadplegen. Zij kunnen de bibliotheek van de Kring bezoeken in onze ruimte in het gebouw Silverstein bij Goudestein op dinsdagmiddag van 13.30 uur tot 16.00 uur. Kondig uw bezoek s.v.p. even aan via Arie van Ginkel, secretaris@historischekringmaarssen.nl