Tradities, de nieuwe tak van erfgoed.

Eieren kleuren met Pasen, kerstboom versieren met Kerstmis en de vrijmarkt op Koningsdag behoren sinds kort officieel tot ons erfgoed. Monumenten, museumvoorwerpen en archiefstukken worden al erg lang beschermd en horen tot het materieel erfgoed. Ze behoren immers tot onze geschiedenis. Tradities, dus de gewoonten en gebruiken die van generatie op generatie worden doorgegeven, werden tot voor kort niet gerekend tot ons erfgoed en werden ook niet beschermd. Daar is nu verandering ingekomen, omdat Nederland in 2012 een nieuw UNESCO verdrag ondertekende en daarmee de verplichting op zich nam om tradities te gaan beschermen. Vanaf die tijd spreekt men van immaterieel erfgoed.

Ineke Strouken was jarenlang directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en later van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. Zij vertelt in haar lezing over de tradities van het Sint Maarten-zingen in Utrecht en de Paardenmarkt in Woerden. Het ambt van molenaar heeft inmiddels internationaal erkenning gekregen en staat op de UNESCO lijst van immaterieel erfgoed. Welke tradities horen bij de Nederlandse identiteit? Als je toeristen in het buitenland ziet met een pak hagelslag, dan weet je dat het Nederlanders zijn. Welke tradities horen tot de Utrechtse identiteit en zouden wij moeten beschermen? En zijn er in Maarssen tradities die niet verloren mogen gaan? Elke traditie heeft een historisch verhaal. Ineke vertelt het verhaal over veel tradities die wij allemaal kennen. Dat is een feest van herkenning. Maar van de mensen in de zaal wordt ook wat verwacht. Welke tradities willen zij doorgeven aan de toekomst?

De HKM nodigt u van harte uit voor deze lezing.

Datum: 17 januari 2019. Tijd: 20.00 uur. Plaats: Open Hof aan de Kerkweg te Maarssen,

Leden van de HKM hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 5.