23/11/2023

Hans van Bemmel ontvangt kunstprijs Gouden K

Hans van Bemmel uit Maarssen heeft donderdag 23 november 2023 uit handen van wethouder Karin van Vliet de kunstprijs Gouden K ontvangen. De Gouden K is een eervolle onderscheiding die jaarlijks wordt toegekend aan personen die zich op uitzonderlijke wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor beeldende kunst en/of beeldend kunstenaars.

Vijfentwintig gemeenten, waaronder Stichtse Vecht, hebben inwoners voorgedragen voor een gouden K. Het bestuur van Stichting Kunstweek heeft uit de voordrachten tien personen geselecteerd, waaronder dus Hans van Bemmel. De onderscheiding bestaat uit een speld, een ingelijste oorkonde en het Jaarboek Kunstenaars 2023.

Motivatie voordracht

Wethouder Karin van Vliet, verantwoordelijk voor cultuur: “Wij hebben Hans van Bemmel voorgedragen voor deze onderscheiding omdat hij zich al jarenlang met hart en ziel inzet voor kunst in onze gemeente. Hij is als het ware de hoeder van openbare beeldende kunst en monumenten in Stichtse Vecht en draagt eraan bij dat kunstwerken in onze mooie gemeente Stichtse Vecht gerestaureerd worden en een nieuwe plek krijgen. Een mooi voorbeeld hiervan is het gerestaureerde kunstwerk van Peter Petersen (van Boeier naar Trekschuit) dat geplaatst is aan de Vecht nabij het Vechtstreekmuseum en gemeentehuis.

Hans verzorgde als bestuurslid bij de Willem van Leusden Stichting publicaties en tentoonstellingen en kende prijzen toe aan kunstenaars. Daarnaast was hij in 1994 één van de initiatiefnemers en uitvoerders van ‘Maarssen in beeld-meer dan alleen versiering’ voor een wandelroute langs kunstwerken in de openbare ruimte in Maarssen. Vandaag heeft hij ook het stokje overgedragen van het beheer en onderhoud van kunstwerken in onze gemeentepanden.

Wij zijn als gemeentebestuur trots op deze begaafde en enthousiaste vrijwilliger, wensen hem nog vele jaren betrokkenheid en voldoening bij al zijn voor onze gemeente zo waardevolle activiteiten. De onderscheiding is meer dan verdiend!”