Lezing “Vier eeuwen tafelcultuur”

11 januari 2018 om 20:00 - 22:00

euro5

Nederland dineert.  Vier eeuwen tafelcultuur.

Mevrouw Jet Pijzel houdt op donderdag 11 januari 2018 een lezing voor de Historische Kring Maarssen. Aan de hand van talloze minder bekende afbeeldingen van etende gezelschappen, van getekende tafelschikkingen en gereconstrueerde fraai gedekte tafels wordt deze tafelcultuur geschetst. De lezing gaat over tafellinnen, porseleinen serviesgoed, glas en zilver waarmee werd gedekt; over exquise gerechten en indrukwekkende tafeldecoraties, over de bijbehorende meubels en het bedienend personeel in livrei. Maar u hoort ook allerlei in onze ogen grappige en interessante wetenswaardigheden zoals hoe grote ontvangsten bijvoorbeeld bij de schutterijen of in Kasteel De Haar konden verlopen, hoe een heer als Joan Huydecoper zich bemoeide met het huwelijksdiner van zijn dochter, en in hoeverre men etiquette-regels volgde.

Plaats: Open Hof aan de Kerkweg in Maarssen. Tijd 20.00 uur

Leden van de HKM hebben vrij toegang, niet-leden betalen € 5.

11 januari 2018
Kosten: