Jaarvergadering en lezing ‘Kastelen en ridders in de Vechtstreek’ door Piet Oudhof

7 maart om 20:00 - 22:00

Lezing: Bijzondere verhalen over vroegere kastelen en ridders in de Vechtstreek (en Maarssen)

Vanaf 1200 zijn er heel veel kastelen langs de Vecht, de Aa en de Angstel gebouwd. Veel van deze kastelen bestaan al lang niet meer. In de lezing wordt stilgestaan bij deze verdwenen kastelen én de ridders die lang geleden actief waren op deze kastelen. Want kastelen en ridders waren vroeger onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat levert bijzondere en verrassende verhalen op! De inleider neemt u mee naar de tijd van leenheren, leenmannen en (roof)ridders. In de lezing wordt natuurlijk ook aandacht besteed aan de ontstaansgeschiedenis van de eerste kastelen in de Vechtstreek, de conflicten die toen speelden, de belangrijkste bewoners en de reden waarom deze kastelen er niet meer zijn. Ook op het ontstaan van de zogenaamde ridderhofsteden zal worden ingegaan. En ondanks dat veel kastelen helaas zijn verdwenen zal de inleider laten zien dat anno 2023 er nog veel zaken zijn in de Vechtstreek die doen herinneren aan deze vroegere kastelen, maar ook aan de vroegere ridders.

De lezing wordt gegeven door Piet Oudhof, die is verbonden als bestuurder en gids aan het Vechtstreekmuseum. In 2023 was in dit museum de tentoonstelling ‘Kastelen in de Vechtstreek’ te zien. Piet Oudhof heeft zich als voorbereiding op deze tentoonstelling jarenlang verdiept in het onderwerp kastelen. Dit heeft naast de tentoonstelling ook geleid tot een boeiende lezing. Aan de hand van een uitgebreide beeldpresentatie neemt hij zijn publiek mee op een enerverende reis door de tijd, waarbij niet alles blijkt te zijn zoals we misschien denken. Vanzelfsprekend zal in de lezing voor de Historische Kring Maarssen extra aandacht worden besteed aan de vroegere kastelen in Maarssen.

Toegang voor leden gratis en voor niet-leden 5 euro.

Datum:      7 maart 2024

Plaats:       Open Hof, Maarssen.

Aanvang:  20.00 uur (aansluitend op de jaarvergadering)

7 maart