Lezing donderdag18 april – Eendenkooien in Maarssen door Sander Wassing.

18 april om 20:00 - 22:00

Eendenkooien in Maarssen en omgeving: Vervlogen, verland en verdampt

Bij eendenkooien denken we in dit verband ongetwijfeld aan Kooilust in de wijk Boomstede te Maarssenbroek of aan eendenkooi Breukeleveen bij Tienhoven. Maar er waren er meer en die zijn vandaag de dag allemaal verdwenen.

De manier waarop boeren hun agrarisch bedrijf inrichten staat al decennialang volop ter discussie. Het houdt de gemoederen bezig omdat het raakt aan allerlei gevoeligheden die ons allemaal aangaan: hoe willen we dat ons landschap eruitziet? Op welke manier wringt dit met de bescherming van de natuur? De boeren zijn de hofleveranciers van ons dagelijks brood, van het eten op ons bord.

Dat was vroeger uiteraard niet anders, maar de invulling daarvan was dat wel. Eeuwenlang waren er geen veestapels die grote aantallen mensenmonden konden vullen. Voor een stukje vlees op het bord waren onze voorouders aangewezen op eendenbout. Dit werd gevangen in eendenkooien (vroeger ‘vogelkooien’ genoemd). Het was een vijver of een rechthoekige plas met vaak meerdere zijsloten (vangpijpen) die in een bocht steeds smaller het land inliepen en uitmonden in een vanghokje.

Eendenkooien zijn een onderdeel van ons nationale erfgoed. Vanuit ecologisch perspectief zijn ze waardevol en ook voor genealogen is het interessant om onze kennis van kooiker-families te vergroten. Tegelijk is het een mysterieus fenomeen en bij het grote publiek is er weinig over bekend. Eeuwenlang vormden eendenkooien een vast element in het landschap. Wat weten we van de eendenkooien in de regio? Hoe ving je de eenden precies? Tijdens de lezing wordt uitgebreid bij deze vragen stilgestaan.

Locatie: Open Hof – Maarssen-Dorp om 20.00 uur

Toegang voor leden gratis en niet-leden 5 euro