Lezing fietsroute Huydercoperweg van Baarn naar Goudestein te Maarssen door Kees van Aggelen

18 mei 2022 om 20:00 - 22:00

Lezing Huydecopersweg, van Baarn naar Maarssen

Op woensdag 18 mei aanstaande om 20.00 uur zal Kees van Aggelen in de Open Hof aan de Kerkweg in Maarssen een lezing houden over een bijzondere, oude weg: de Huydecopersweg die liep van ‘kasteel’ Groeneveld in Baarn naar Goudestein in Maarssen. Hij stuitte op deze weg tijdens een onderzoek naar oude wegen rond Hilversum i vanuit de werkgroep Oude wegen in het Gooi e.o. van de stichting Tussen Vecht en Eem.

Joan Huydecoper van Maarsseveen kocht in 1797 het landgoed Groeneveld. Hij liet een particuliere weg aanleggen die een verbinding vormde met zijn bezit in Maarssen. Vooral het deel op Goois grondgebied is bijzonder. Huydecoper moest namelijk gronden in bezit krijgen, die in gebruik waren van de Erfgooiers!  Vanaf de grens met Utrecht (Tienhoven) liep de route over bestaande wegen richting Goudestein.

Voor de pauze zal Kees van Aggelen ingaan op de geschiedenis van de familie Huydecoper in dat kader en na de pauze zal de weg tussen Baarn en Maarssen worden behandeld. Hij zal daarbij ingaan op de historische en archeologische aspecten die hij ‘onderweg’ tegenkwam. Hoewel de Huydecopersweg thans op veel plekken doorsneden wordt door wegen of spoorlijnen, zijn nog uitzonderlijk veel stukken goed terug te vinden.

Kees van Aggelen (1954) is bestuurslid van de Hilversumse Historische Kring Albertus Perk. Hij deed onderzoek naar o.a. de heide in het Gooi, landgoederen en diverse andere onderwerpen. Bij de lezing laat hij u veel zelfgemaakte foto’s zien.

Gratis voor leden en 5 euro voor niet leden

18 mei 2022