Lezing Utrechtse Tegels van 1600-1900

21 november 2019 om 20:00 - 22:00

Utrechtse Tegels van 1600 tot 1900, een lezing door Peter Sprangers

Op donderdag 21 november a.s. organiseert de Historische Kring Maarssen een lezing door Peter Sprangers over Tegeltableaus, met daarbij de mogelijkheid om ook uw tegels te laten beoordelen.

Op 16 november 1616 begon ene Jan Overmeer met een werkplaats in handgeschilderde wandtegels, borden e.d. op het bolwerk achter St. Marie (ter hoogte van het gebouw De Inktpot van destijds de NS). Vervolgens werden bijna 400 jaar wandtegels geproduceerd, geschat op enige tientallen miljoenen. Omstreeks 1760 kwam er ook vraag naar tegeltableaus. De verspreiding van wandtegels was wereldwijd. De haarden en keukens van vermogenden werden opgesierd door prachtige wandtegels. Vaak met Bijbelse voorstellingen of tegels met bijvoorbeeld koe/paard of hond/kat.

Lokaal zijn in het Wapen van Haarzuilen en in Slot Zuylen tegeltableaus te bewonderen (1800-1860) afkomstig van hofsteden uit de omgeving. Zeer recent maakte het Rijksmuseum bekend dat de Utrechtse vette klei in een unieke mix gemengd werd met magere kalkrijke klei uit de buurt van de Franse grens. De . productie in Utrecht eindigde in 1994 toen tegelbakkerij Westraven werd overgenomen door de Porceleyne Fles.

Tip: heeft u nog oude tegels op zolder om te laten beoordelen of een redelijk scherpe foto van het interieur van bijv. een lokale boerderij waarop de schouw te zien is dan krijgt u drie kwartier vooraf aan de presentatie en in de pauze de gelegenheid hier het fijne van te weten.

Aanvang lezing: 20:00 uur. Plaats: Open Hof in Maarssen. Zaal open voor beoordeling tegels vanaf 19.15 uur. Leden HKM gratis toegang, niet-leden betalen €5.

21 november 2019
Kosten: