« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Arie de Zwart lezing – Rembrandt in de Jordaan

3 oktober 2019 om 20:00 - 22:00

Op 3 oktober a.s. organiseert de HKM een bijzondere avond, de Arie de Zwart lezing, ter herinnering aan ons zeer gewaardeerd HKM-bestuurslid, overleden in 2017.

Het onderwerp van de lezing is Rembrandt.

In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt is gestorven.

Schrijver en historicus Jacques Hendrikx uit Amsterdam die twee jaar geleden een prachtige lezing hield over het schilderij De Nachtwacht, verzorgt nu een nieuwe lezing met als onderwerp

Rembrandt in de Jordaan

(de laatste 10 jaar van zijn leven en werk)

Aan de hand van nieuw materiaal (o.a. uit nog niet zolang geleden ontdekte archieven) komen we heel dicht bij Rembrandt, alsof we hem horen praten. Hoe leefde hij in de Jordaan? In welke omstandigheden is hij gestorven? Was hij onbemind of was hij beroemd? Is hij in armoede gestorven? Had hij  vrienden? En wie waren dat dan?

Hendrikx vertelt over Rembrandt de kunstenaar, zijn kunst en de maatschappij aan de orde en schetst het sociale landschap van de laatste 10 jaar van zijn leven.

Plaats: Open Hof, Kerkweg in Maarssen, aanvang lezing 20.00 uur.

HKM-leden hebben vrij toegang, niet-leden betalen € 5.

Datum:
3 oktober 2019