Lezing HKM over de Nieuwe Hollandse Waterlinie door Douwe Koen – 18 april

18 april 2019 om 20:00 - 22:00

Lezing HKM over de Nieuwe Hollandse Waterlinie door Douwe Koen – 18 april

Nederland heeft tien door UNESCO erkende werelderfgoederen. Voorbeelden zijn de Amsterdamse grachtengordel, de Waddenzee en de molens van Kinderdijk. Uniek in de wereld. En nu staat de Nieuwe Hollandse Waterlinie op de nominatie om in 2020 ook toe te treden tot Werelderfgoed als uitbreiding op de “Stelling van Amsterdam”.  De NHW is een schitterend aaneengesloten natuurgebied én heel bijzonder militair historisch erfgoed. Dit bijzondere verdedigingswerk uit de 19e eeuw is in totaal 85 km lang en 28 km daarvan ligt in de gemeente Stichtse Vecht. Door een ingenieus waterbeheersysteem kon ca. 500 km2 land snel onder water gezet worden en zo kon de vijand op afstand worden gehouden. De N.H. Waterlinie bestaat uit twee kastelen, 47 forten, zes vestingen, honderden groepsschuilplaatsen, kazematten en tal van duikers en sluizen. Douwe Koen, jarenlang werkzaam bij het Utrechts Archief en autoriteit op het gebied van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, houdt op 18 april een lezing over dit onderwerp. Plaats: Open Hof aan de Kerkweg in Maarssen. Tijd: 20.00 uur. Leden van de HKM hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 5.

18 april 2019