Algemene ledenvergadering met aansluitend – De jaarlijkse Arie de Zwart-lezing van de HKM

13 oktober 2022 om 20:00 - 22:00

Verkorte jaarvergadering met onder andere voorstellen en benoeming van nieuwe bestuursleden, uitnodiging (convocatie) volgt.

De jaarlijkse Arie de Zwart-lezing van de HKM

Op 13 oktober aanstaande organiseert de Historische Kring Maarssen weer een Arie de Zwart-lezing in de Open Hof in Maarssen. Arie de Zwart was een Maarssenaar die van onschatbare waarde is geweest voor het beschrijven en behouden van het historisch erfgoed in Maarssen e.o. De lezing wordt gehouden door Hans van Bemmel, direct volgend op een ledenvergadering van de HKM. Op deze bijeenkomst zullen ook enkele nieuwe bestuursleden worden voorgesteld. Leden vrij toegang; niet-leden entree € 5,–.

Hans van Bemmel heeft onderzoek gedaan naar de geschiedenis en de ontwikkeling van de oevers van de Vecht; bebouwing, bewoning, bevaring en baggeren… De titel van zijn lezing is: ‘Een wandeling van Oudaen naar Cromwijck’ en hij illustreert zijn verhaal met prachtige afbeeldingen

Tussen de twee genoemde bijzondere bouwwerken heeft zich in de geschiedenis toch veel afgespeeld en er zijn nog veel, historisch interessante elementen zichtbaar langs de Vecht. Hans beschrijft onder andere hoe het zit met de houten gevel van Oudaan en over het herontdekte weggetje. We komen langs het museum van Kees de Tippelaar en de plek waar hij het ‘tobbedansen’ organiseerde. Een rivier is om op te varen, maar soms moet er ook gebaggerd worden. Voor het varen waren de rolpalen van belang, maar voor de organisatie van het onderhoud ook de ‘hoefslagpalen’. Hans vertelt daarover en over nog veel meer.

Aanmelden via: hkmjubileumlezingen@gmail.com ( hyperlink)

13 oktober 2022
Evenement Categorie: