Lezing ‘Rampjaar 1672’ door Wim Aerns

10 november 2022 om 20:00 - 22:00

Op 10 november aanstaande organiseert de Historische Kring Maarssen een interessante lezing over het ‘Rampjaar 1672’, gehouden door Wim Aerns. Die 350 jaar is niet bepaald een positief en feestelijk jubileum, maar historisch en maatschappelijk van groot belang, dus zeker de moeite waard om je in te verdiepen. In die periode was ‘het volk redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos…’ Wim Aerns beschrijft hoe de relaties met de ons omringende landen en politieke keuzes geleid hebben tot oorlogsverklaringen door Engeland, Frankrijk en de bisdommen Münster en Keulen. Er werd een zeeslag gevoerd met Engeland en de bezetting door de Franse legers veroorzaakten gruwelijk oorlogsgeweld en vernietiging, zeker ook in onze regio. Wat bleef gespaard en wat niet, en waardoor? Allerlei politieke strubbelingen en oproer op straat, zelfs leidend tot het lynchen van Johan de Witt, maakten de situatie in de Republiek er niet beter op.

De lezing vindt plaats in de Open Hof aan de Kerkweg in Maarssen en begint om 20.00 uur.

Leden van de HKM hebben gratis toegang en niet-leden kunnen deze boeiende lezing voor € 5,– bijwonen.

Op deze avond wordt ook informatie gegeven door Piet Gentenaar over het jubileumboek van de Kring ‘Canon van Maarssen en omliggende kernen’ en kan het boek aangeschaft worden.

Voor aanmelden klik hier: hkmjubileumlezingen@gmail.com

10 november 2022

Jubileumcommissie